De la mateixa manera que pensar en coses
agradables ens ajuda a sentir-nos millor, el fet de fixar la nostra atenció en
les coses positives de les persones també fa que millori la nostra relació amb
elles. Un exemple molt clar de que les coses són així és l’enamorament. Quan
ens enamorem solament veiem les coses positives de l’altre/a, i per això durant
les primeres etapes d’una relació tot ens sembla tan meravellós. Amb el pas del
temps, però, comencen a sorgir les primeres desavinences quan, a mesura que
anem coneixent a la nostra parella, ens adonem que hi ha coses que no ens
agraden tant. Aquestes diferències poden tenir poca importància, però poden
acabar sent més significatives si en lloc de seguir fixant-nos en tot allò que
de debò ens atrau d’ella no deixem de pensar en el que ens desagrada.
En totes les nostres relacions passa el
mateix. Quan en una persona, pel motiu que sigui, trobem massa coses que ens
desagraden o fins i tot ens molesten o ens irriten, aquestes s’acaben
convertint en l’únic objecte de la nostra atenció quan ens relacionem amb ella.
Quan la tenim al davant solament tenim present allò que ens desagrada i oblidem
que, a més d’aquesta característica concreta, aquesta persona en té moltes
altres que també formen part d’ella i que molt possiblement consideraríem
positives.
És evident que hi ha persones a les quals
podem evitar per la senzilla raó que no ens trobem a gust al seu costat, però
quan es tracta de persones properes, sobre tot de la pròpia família, aquesta
solució no ens serveix de gaire. Per això, si ho desitgem, podem millorar la
nostra relació amb elles senzillament veient-les d’una altra manera. Si es
tracta de la nostra parella podem intentar recordar quines coses ens van
atraure d’ella quan la vam conèixer. És possible que algunes d’elles hagin
canviat, però segurament n’hi haurà d’altres que continuaran sent les mateixes.
D’altra banda, potser amb el temps n’ha desenvolupat alguna nova que també ens
sembli positiva. Òbviament fer això no canviarà ningú, i tampoc és aquest
l’objectiu, però al cap i a la fi del que es tracta és de que nosaltres ens
sentim millor i que la nostra relació flueixi de la millor manera. El sol fet
de que el nostre estat emocional millori quan ens trobem al seu davant farà que
també les nostres reaccions a les seves actituds i accions variïn, i això
indubtablement es notarà també en la seva manera de relacionar-se amb
nosaltres.
També en el cas dels fills, quan més ens fixem
en les coses que no ens agrada veure en ells, més les veurem. Com succeeix amb
la resta de persones, el comportament que evoquem en ells té molt a veure amb
nosaltres mateixos. Encara que sembli impossible, el fet que ens preocupem tant
per ells i els tinguem tan presents en el nostre pensament fa que precisament
la nostra influència sigui encara més forta. D’alguna manera, sense
adonar-nos-en estem “cridant al mal temps” cada vegada que ja suposem com
reaccionarà o com es “portarà”. Sense saber-ho estem pre-jutjant el seu
comportament abans de veure’l, perquè estem tan acostumats a que les coses
siguin d’una determinada forma que estem segurs que continuaran sent igual.
Així, la nostra actitud envers ells ja és diferent de la que tindríem si no
tinguéssim en compte les seves reaccions i comportaments anteriors, i això fa
que els parlem amb un to de veu diferent, que tinguem menys paciència i que
coses aparentment de poca importància s’acabin convertint en grans problemes
perquè es van sumant dia rere dia (com per exemple que no recullin la seva
habitació o que no es treguin el plat de taula).
Si no fixéssim la nostra atenció en aquell
comportament que ens desagrada, repetint-lo freqüentment en els nostres
pensaments, parlant-ne amb altres persones i preocupant-nos-en de forma
constant, no estaríem contribuint a que sempre es repetís de la mateixa manera.
Si quan pensem en els nostres fills ens fixem en el que volem veure en lloc del
que no volem veure, poc a poc començarem a apreciar-ho, ja que en realitat el
que ells desitgen és sentir-se valorats. Si ens relacionem amb ells en un estat
de frustració, ràbia, por o preocupació, evocarem en ells el comportament que
no desitgem. Si, en canvi, ho fem amb apreciació, entusiasme i amor, ells
reaccionaran comportant-se de la mateixa manera.
Res canvia d’un dia per l’altre, i tot és
qüestió de pràctica, però val la pena un esforç d’aquesta mena per les grans
satisfaccions i beneficis que comporta. Si tens fills recorda sempre que no van
néixer per complaure’t a tu, de la mateixa manera que tu no vas néixer per
complaure als teus pares. Sovint oblidem que moltes coses que els demanem per a
ells no tenen cap sentit ni importància i per això els costa tant fer-les. La
majoria de vegades som nosaltres els qui esperem que les coses siguin o es
facin d’una determinada manera senzillament perquè ens agraden així o, fins i
tot, perquè vam aprendre que havien de ser d’aquesta forma i no podien ser
d’una altra.
En el fons, de problemes veritablement greus
amb els fills no n’hi ha tants. Generalment es redueixen a una falta
d’obediència quan se’ls demanen les coses. Però parem-nos a pensar un moment:
en una persona adulta, no es valora molt positivament que visqui la seva vida
de forma independent i tingui una personalitat que no es doblegui segons el que
pensi o faci la majoria només per quedar bé? Doncs això és el que fan els nens
i nenes quan comencen a mostrar signes de rebel·lia! S’estan afirmant com a
persones i no troben just haver de fer les coses només perquè els ho diu algú
altre per adult que sigui. N’hi ha que tenen una personalitat més forta i ja
des dels primers anys de vida sembla que només vulguin portar la contrària;
d’altres comencen a mostrar-ho en la pre-adolescència, quan comencen a
adonar-se que no són una prolongació dels pares. I finalment, hi ha els qui no
es mostren rebels fins a la “temuda” adolescència, que sincerament i
contràriament al que pensa molta gent, crec que és una de les etapes més
meravelloses de la vida, precisament perquè és la primera oportunitat que tenim
de qüestionar-nos si estem d’acord amb tot allò que les persones que ens han
educat ens han transmès sobre nosaltres mateixos i el món que ens envolta. Per
fi podem començar a decidir i pensar per nosaltres mateixos! Per què pares i
mestres “pateixen” tant i consideren aquesta rebel·lia “negativa”? Doncs només
perquè ja no poden controlar els seus fills o alumnes i fer-los anar per o ells
volen i perquè ara tot el que els diuen ja ha deixat de ser l’única veritat
“absoluta”... I això costa de pair! Com ja he dit abans, si l’actitud amb què
es tracta als adolescents també fos d’apreciació, valoració i respecte,
segurament no hi hauria tantes desavinences i aquesta època de la vida deixaria
de veure’s tan negativament.
Així doncs, siguin quines siguin les nostres
relacions, aquestes depenen més de nosaltres del que pensem. El fet de veure
només les coses “positives” de l’altre no fa que siguem menys realistes ni que
l’estem enaltint sense motiu. En realitat som nosaltres els primers que ens
beneficiem, ja que això repercuteix directament en com ens sentim. A més, si la
nostra relació millora ambdues parts hi sortim guanyant!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada